Travelling across Tanzania - Reisverslag uit Makuyu, Kenia van Jessy Hooghuis - WaarBenJij.nu Travelling across Tanzania - Reisverslag uit Makuyu, Kenia van Jessy Hooghuis - WaarBenJij.nu

Travelling across Tanzania

Door: Jessy Hooghuis

Blijf op de hoogte en volg Jessy

17 December 2014 | Kenia, Makuyu

Lieve allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik geschreven heb, dit omdat Anita en ik de afgelopen drie weken een geweldige rondreis gemaakt hebben door Tanzania. Maar hier ben ik dan weer, met een nieuwe blog over onze reis.

Omdat ons visum drie maanden geldig was en ons visum verliep moesten we het land uit zodat we daarna weer een nieuw visum aan konden vragen. Verplicht op reis, wat vonden we dat vervelend.. Van te voren hadden we samen met Father Abel een reisplan samen gesteld, hoe en waar we allemaal heen zouden gaan.

Hieronder heb ik opgeschreven waar we waren en waar we wat gedaan hebben.

Maandag 24 november:
Onze reis ging van start! De studenten van de technische school gingen met de schoolbus naar Nairobi toe en kregen daar een rondleiding over hoe bussen werden gemaakt. Wij konden meerijden en na de rondleiding hadden ze ons afgezet bij Don Bosco Upperhill, een ander Fatherhuis. Die middag gingen we samen met Pelona (een andere vrijwilliger die toevallig ook Nederlands spreekt) de stad Nairobi in. Het was voor het eerst dat we echt de stad Nairobi waren. Ik heb me ogen uitgekeken, wat een drukte! Het is zo'n groot verschil met Makuyu, de plaats waar wij leven. Het verschil tussen arm en rijk is enorm groot, je steekt één straat over en je bent in een totaal andere wereld. Van grote gebouwen en rijke mensen tot inzakkende hutjes en bedelende mensen. Bizar!

Dinsdag 25 november:
We namen de bus van Nairobi naar Dar es Salaam, we vertrokken om zes uur in de ochtend en kwamen aan om acht uur in de avond. Wauw wat een prachtige reis, het verveelde niet om naar buiten te kijken. Van te voren zagen we een klein beetje op tegen de lange reis maar achteraf zijn we zo ontzettend blij dat we alles met de bus gedaan hebben. We hebben veel van het land gezien en genoten van alles wat we buiten zagen. De mooie groene natuur, de mensen die met hun kudde dieren op pad waren, de mensen die hard aan het werk waren om hun spullen te verkopen en de typische Afrikaanse hutjes. In Dar es Salaam sliepen we in Don Bosco Oysterbay, een ander Fatershuis.

Woensdag 26 november t/m zaterdag 29 november
Om zeven uur 's ochtends namen we de boot van Dar es Salaam naar het prachtige eiland Zanzibar! Het was een super mooie boottocht en toen we bij ons hotel aankwamen konden we onze ogen niet geloven. We waren van het ene uiterste naar het andere uiterste gekomen. Van het arme leven in Makuyu tot een hotel aan de helder blauwe zee en een wit strand. We hebben zo genoten, we hebben het niet vaak genoeg tegen elkaar gezegd hoe fijn we het was. Het was voor ons heel gek om opeens op een toeristische plek te zijn met allemaal blanken mensen om ons heen. We genoten van heerlijke cocktails, de zon, de zee, het lekkere eten, we voelde ons echt twee prinsessen. Doordat we met mensen aan de praat raakte in het hotel en we vertelde over ons vrijwilligerswerk kwamen we er eigenlijk pas achter dat we best veel heftige en bijzondere dingen mee hebben gemaakt maar dat alles zo snel normaal voor ons geworden is. Het was echt even een bewustwording van ons zelf dat het allemaal niet niks is wat we mee maken. We hebben ons die dagen op Zanzibar prima vermaakt! We zijn met een zeilbootje de Indische Oceaan opgegaan en hebben lekker gesnorkeld, van de zon genoten en helemaal tot rust gekomen. Een van de bijzonderste dingen die we hebben gedaan is toch wel dat we met wilde dolfijnen hebben gezwommen. Samen met wat andere mensen zijn we met een bootje de zee opgegaan en kregen we flippers en een snorkel. De bestuurder van de boot vaarde naar de dolfijnen toe en we moesten dan heel snel de boot uitspringen om de dolfijnen te kunnen zien. Het was echt geweldig! De dolfijnen kwamen heel dichtbij en we konden ze zelfs bijna aanraken.
Onze laatste avond hadden we afgesloten met een boottocht langs de zonsondergang. Zanzibar was een heerlijke start van onze reis en we voelde ons helemaal ontspannen!

Zondag 30 november:
Ons laatste ontbijtje met uitzicht op de prachtige blauwe zee. We moesten dit mooie eiland verlaten. We namen de boot terug van Zanzibar naar Dar es Salaam en sliepen weer op het Don Bosco project Oyster bay.

Maandag 1 december t/m dinsdag 2 december:
In Dar es Salaam hebben we mooie Afrikaanse jurken gekocht en we zijn naar de bioscoop gegaan, The hungergames! Wat eerst best normaal was, is nu zo bijzonder. Sinds ik hier ben voel ik me zo'n rijk mens, ik geniet van alles zo veel meer en alles heeft veel meer waarde. Ik ben ontzettend blij en dankbaar dat ik deze kans met beide handen heb aangepakt, het geeft en heeft me zo veel gegeven.

Woensdag 3 december:
We namen de bus van Dar es Salaam naar Iringa. Het was alweer een prachtige busreis, deze keer reed de bus door het Nationaal park Mikumi en we hadden geluk want we hebben veel dieren kunnen spotten! Giraffen, herten, olifanten, zebra's, bizons en aapjes! We sliepen die nacht op het Don bosco project Youth Centre.

Donderdag 4 december t/m vrijdag 5 december:
Op het project in Iringa hadden we verteld dat we graag een safari wilde doen. Toevallig waren de Fathers en de Brothers goed bevriend met de directeur van Nationaalpark Ruaha. Geloof het of niet, een belletje en tien minuten later zaten we met de directeur aan tafel en hij kon wel een safari met wat korting voor ons regelen!
Verder die dagen hebben we nieuwe sandalen gekocht (dit omdat mijn andere opgegeten waren door honden), Afrikaanse doeken, Afrikaanse tassen en Afrikaanse armbandjes. Samen met Father Fred hebben we nog een ander project bezocht voor weeskinderen. Het was een hele fijne, kindvriendelijke plek. Mooi om te zien dat deze hulp er is! We waren precies op de goede tijd in Iringa want er was namelijk een stel dat ging trouwen, we zijn dus gewoon getuigen geweest van een bruiloft in Afrika! De sfeer op de bruiloft was echt super, het dak ging eraf! Nadat we terug kwamen van de bruiloft stonden voor ons huisje allemaal kinderen te oefenen met dansen en zingen voor de kerstdagen. Anita en ik hadden ballonnen mee genomen dus we konden ze allemaal aan het einde verrassen met een ballon. Wat waren de kinderen blij! Later hoorde we dat de mensen van het project moeite moesten doen om de kinderen van het terrein af te krijgen omdat ze zo veel plezier hadden haha oeps..

Zaterdag 6 december t/m zondag 7 december:
Om negen uur werden we opgehaald en gebracht naar het Nationaalpark Ruaha. Onze eerste echte safari! Ons hotel lag midden in de bergen, het was een sport om bij onze hotelkamer te komen maar dan had je ook een geweldig uitzicht! We hebben twee safari's gedaan, eentje net na de lunch en eentje heel vroeg in de ochtend. We gingen samen met een gids en een driver met een hele coole Jeep het Nationaalpark in op zoektocht naar dieren. We hebben dat weekend een hoop dieren kunnen spotten; olifanten, giraffen, een chitah, leeuwen, krokodillen, nijlpaarden, kudu's, impala's, apen, schildpadden, vogels, salamanders, leeuwen en leeuwinnen, struisvogels, stokstaartjes, slangen en zebra's!

Maandag 8 t/m dinsdag 9 december:
De wekker ging midden in de nacht omdat we omdat de bus om vier uur vertrok. We mochten mee met alle medewerkers en zusters naar Maytemba beach. Het was echt een bizar uitje. De meeste mensen zagen voor het eerst in hun leven de zee en het strand, wat waren ze blij! Nadat we met onze voeten in het water gelopen hadden hadden we een kerkdienst. Twee priesters waren namelijk meegegaan om die dienst te kunnen geven. Na de kerkdienst gingen we met zijn alle piknikken en daarna weer met de bus terug naar Iringa. We hebben dus in totaal meer dan 18 uur gereden met de bus voor een paar uurtjes op het strand, bizar!Ik zie het in Nederland nog niet snel als een personeelsuitje gebeuren.
Omdat we midden in de nacht pas thuis waren van het uitje deden we de volgende dag rustig aan en kregen we later op de middag een rondleiding van Michael op de Universiteit in Iringa. Het was een onwijs gezellige dag en het was erg interessant om te zien hoe de studenten daar leven en hoe het systeem werkt.

Woensdag 10 december:
We namen de bus van Iringa naar Moshi. Toen we aankwamen waren daar toevallig Renee en Elke twee andere vrijwilligers van dezelfde organisatie, die ook aan het rondreizen waren. We zagen elkaar nu voor vierde keer, zonder dat we iets afgesproken hadden.

Donderdag 11 t/m vrijdag 12 december:
Donderdag had ik erg veel last van mijn heimwee, ik probeerde te genieten van de mooie dag maar kon mijn gedachtes moeilijk verzetten. Die dag waren we bij een viering van een zuster die haar vijftigste jubileum vierde, gelukkig voelde ik me in de middag een stuk beter. Er werd gezongen, gegeten en gedanst! De dag erna zijn Anita en ik naar Moshi town gegaan en hebben onszelf lekker verwent met wat souvenirs en lekker eten, mmm.

Zaterdag 13 december:
We namen de bus terug van Moshi naar Nairobi Upperhill. We hebben ons visum kunnen verlengen voor de komende drie maanden. We zijn nu over de helft van onze reis, wat vliegt de tijd voorbij! Father Abel kwam ons ophalen in Nairobi en in de avond waren we weer terug in Makuyu.

Het was erg fijn om te reizen maar het is ook weer fijn om terug te zijn in Makuyu, je eigen plekje. Ons tweede thuis.

Ik was al verliefd op Kenia, maar Tanzania heeft nu ook mijn hart gestolen!

Liefs Jessy

• 17 December 2014 - 19:59

Dotothe:

Wat mooi !!!

• 17 December 2014 - 20:33

Pauline Delforterie:

Wat een mooi verslag van jullie super rondreis!
    Groetjes
    Pauline

• 17 December 2014 - 21:41

Kees Streefkerk:

Je hebt dan misschien af en toe heimwee maar wij beginnen behoorlijk jaloers te worden.
    Heb je enig idee hoe koud en nat het hier is.
    Veel plezier Jessy

Grt,
    Kees

• 19 December 2014 - 19:17

Yet:

Deze levenservaring neemt niemand je weer af!

• 21 December 2014 - 19:58

Els:

Hey Jessy
    Wat een verhalen, ben zo blij dat ik het kan lezen. Ben nu helemaal bij met lezen.

Maar wat een ervaring heb je opgedaan. Kan me voorstellen dat je denkt 'wat hebben wij het toch goed hier in Nederland'. Wij kunnen van hun leren en zij van ons.
    Wat zijn de kids toch dankbaar al is het maar met een schrift en kleurpotloden. Heerlijk om te lezen. Alles wordt goed besteed.
    Je ouders zullen trots zijn op je. Je doet een hoop goeds. Geniet ervan.
    Groetjes Els, Andre.

• 22 December 2014 - 17:07

Fred Hekkenberg:

Dat klinkt weer super. Lekker even opladen!
    Zet 'm op voor de tweede ronde>
    Groetjes, Fred

• 23 December 2014 - 15:15

Jos Van Moorst:

Lieve Jessy,
    Wat een bofkont ben je toch om zo'n mooie reis te kunnen maken., Jaaaaa Tanzania is echt geweldig!!!
    Ook fijn dat je nu eindelijk wilde dieren hebt gezien. Als je dat zo in de vrije natuur ziet komen ze pas echt tot hun recht. Zanzibar is een echt kruiden eiland, vooral die heerlijke kaneel. Wij logeerden niet zo luxueus als jij hoor, in Nairobi bij de WYMCA maar in die natuurparken waar je safari's maakt zijn prachtige lodges.
    Zondag ben ik met Pauline en haar gezin naar het wintercircus geweest, ook leuk hoor. Met Kerstmis ben ik ook met hen in Drenthe, zij blijven daar een week in een huisje en ik ga 2 dagen. daarna via mijn broer die in Enschede woont terug naar huis.
    Eind januari ga ik naar Andorra om te skiën.
    Ik wens je sfeervolle kerstdagen toe, wel raar he om dat zo'n warm weer te ervaren. Hou je haaks, een beetje heimwee is niet te vermijden maar gaat gelukkig ook weer over.
    Hartelijk gegroet door Jos