Todo lo que se imagina, puede ser real - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Jessy Hooghuis - WaarBenJij.nu Todo lo que se imagina, puede ser real - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Jessy Hooghuis - WaarBenJij.nu

Todo lo que se imagina, puede ser real

Door: Jessy Hooghuis

Blijf op de hoogte en volg Jessy

18 Maart 2022 | Colombia, Medellín

Mijn lieve nichtje Melissa is samen met haar vriend Daan inmiddels vijf maanden aan het rondreizen door Midden en Zuid Amerika, hoe bijzonder het leven kan lopen ontmoette wij elkaar hier aan de andere kant van de wereld in Medellín. Waar we in Nederland 1,5 uur van elkaar af wonen en elkaar bijnaniet zienzijn we nu opeens zo dicht bij elkaar.Op zondag ontmoette wij elkaar en zijn we met z'n vieren met de metro kabel naar Parque Arví gegaan. Dit is een metro kabel die je kan pakken van Santo Domingo, deze metrokabelrit was adembenemend, alles was zo mooi groen en je zag hier haast geen huizen gebouwd maar alleen maar natuur. In Parque Arví hebben we een mooie wandeling gemaakt en wat tropische vogels gespot! Zeker nog een plek waar wij naar terug toe gaan om deze plek verder te ontdekken.

Op maandag, dinsdag en donderdag helpen Jimmy en ik Andera met het project lectoescritura. Dit is een project wat is opgezet om de kleinere kinderen op een speelse manier meerhandvattente geven voor lezen enschrijven: iedereweek is er een andere activiteit om de kinderen te stimuleren en te ondersteunen. De groepen zijn erg groot en er is veel behoefte aan extra ondersteuning omdat veel kinderen een achterstand hebben. De groep kinderen is erg divers waaronder ook kinderen die wat extra aandacht nodighebben, zozijn er ook kinderen met bijvoorbeeld een beperking die moeilijk op een andere plek geplaatst kunnen worden. Zo is het erg fijn om deze groepen met z’n drieën te kunnen doen om de aandacht wat meer te verdelen. Het mooie aan dit project is dat het is ontstaan door de kinderenzelf; Inhet project liderazgo en mi comunidad watbetekentleiderschap in mijn wijk worden de kinderen ondersteund om zelf na te denken over de problemen in hun wijk en hoe zij deze problemen kunnen verbeteren. Een van de problemen uit dit project is naar voren gekomen dat kleine kinderen het erg moeilijk vinden om te lezen en te schrijven en dat er grote behoefte is om deze te verbeteren. Door dezehandvattente geven is zicht op verbetering van hun kansen!

Een van de stichtingen waar Children of Medellín mee samenwerkt is de stichting Jardin de Amor, op deze plek verblijven kinderen van maandag tot vrijdag die door omstandigheden niet meer thuis kunnen wonen. De stichting zet zich op verschillende manieren in om de kinderen hun kansen te vergroten voor de toekomst. El martes zijn Jimmy en ik naar de stichting Jardin de Amor geweest om hier te kijken en te helpen met het project lectoescritura. Het was voor ons erg interessant om deze stichting te kunnen bezoeken en om te zien hoe het project hier vorm wordt gegeven. Mocht je interesse hebben en deze stichting willen steunen of meer informatie willen:https://www.jardindeamor.org

Op woensdag kwam mijn nichtje Melissa samen met Daan naar onze stage toe. Wij hebbenhenhier een rondleiding gegeven op de mooie stichting en in de wijk waar de stichting zit. Aan het einde van de rondleiding hebben we met z'n 4en met de kinderen spelletjes gespeeld van de stichting en ervaarde zij hoe bijzonder het om contact te leggen met de kinderen hier. Spelletjes spelen, wetende in wat voor situatie zij verkeren.

Onze docent Ineke die ons heeft begeleid tijdens onze voorbereidingen voor Colombia is samen met haar man eenhalf jaaraan het rondreizen met de fiets door Colombia en ook zij waren in Medellín gearriveerd, in een week tijd muchos Holandeses. Ineke en haar man zijn samen naar de stichting gekomen en ook zij hebben wij een rondleiding gegeven. Het was zo bijzonder om hun hier te treffen. Vanuit de Hogeschool Leiden zijn wij de eerste studenten met een stage in Colombia en om dat zij dit met eigen ogen konden zien was zo leuk. Alle dingen die ik hier mee maak zijn vaak met geen pen te beschrijven en moet je echt zien, meemaken en voelen om het te kunnen begrijpen daarom is het extra waardevol om dit te kunnen laten zien!

Mijn verjaardag weekend was geweldig! Donderdag had ik taartmeegenomennaar stage en alle collega's hadden voor me gezongen! De dag erop vlogen Jimmy en ik naar San Andrés een eilandje naast Nicaragua maar is onderdeel van Colombia. Dit voelde echt als een heerlijke mini vakantie. Fietsen gehuurd en het hele eiland rond gefietst, lekker gegeten, dagje strand en een dagje met de boot! Voel me zo enorm dankbaar dat ik op deze mooie plek jarig mocht zijn.

De eerste donaties zijn binnen en daar is de stichting ontzettend blij mee, dankjewel daarvoor! Voor de mensen die nog willen doneren is dat natuurlijk welkom. Hieronder de gegevens:

NL54 ABNA 0864 3546 57

Ten name van: Straatkinderen

In de beschrijving kun je mijn naam zetten; Jessy Hooghuis zodat de stichting weet via waar de donatie komt, dit is voor hen prettig om te weten. Voor meer informatie kan je de website bezoeken of contact opnemen met mij. Via mijn blogs zal ik jullie op de hoogte houden over de verschillende projecten.

Muchas gracias!

Saludos; Jessy

• 18 Maart 2022 - 01:44

Jimy :

Hola mi muchacha

• 18 Maart 2022 - 08:37

Dorothe:

Super leuk om te zien wat jullie daar doen
    Veel plezier!

• 18 Maart 2022 - 20:40

Angelle:

Suuuuperleuk om jullie verhaal weer te lezen! Trots op je schatje!

• 18 Maart 2022 - 23:53

Abrahán Cumana: