En las motañas de Medellín - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Jessy Hooghuis - WaarBenJij.nu En las motañas de Medellín - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Jessy Hooghuis - WaarBenJij.nu

En las motañas de Medellín

Door: Jessy

Blijf op de hoogte en volg Jessy

08 April 2022 | Colombia, Medellín

Huisupgrade en wat voor eentje! Jimmy en ik zijn verhuisd en wonen nu veel dichterbij stage. Waar er eerst alleen een bed in mijn kamer paste hebben we nu een bijzonder en leuk verblijf bij een bed [e-38] breakfast genaamd Friendly house. We wonen samen met de eigenaren en onze huisgenoten. Het dakterras is toch wel het pareltje van het huis, je hebt uitzicht op de prachtige bergen van Medellín.

Mijn eerste hardloopwedstrijd is een feit en dat nog wel in Colombia. Ik ben zo super trots dat ik dit gewoon gedaan heb, 10 kilometer! Samen met Jimmy en Sabine zijn we met de bus naar La Ceja gegaan een dorpje genaamd wenkbrauw. We hebben er een leuk weekendje van gemaakt. Zo hebben we een super leuke avond gehad bij een gezellig pleintje en hebben we een Nederlandse kaasboer bezocht die zich in La Ceja heeft gevestigd.

Iedere dinsdagmiddag is er op stage COCO. Dit staat voor communicatie en coöperatie. Kinderen zijn niet verplicht zich hier voor aan te melden en mogen aanschuiven wanneer zij willen. Jimmy en ik proberen iedere week een nieuwe activiteit op te zetten om de kinderen recreatie te bieden en hen te motiveren om samen te werken en of te spelen. Het is super leuk om de kinderen steeds beter te leren kennen zodat je beter weet waar je op kunt inspelen.

Iedere woensdagavond wordt er in Medellín een geweldig evenement gehouden, genaamd; siclada. Een dag van te voren wordt de route bekend gemaakt en kan je mee fietsen met de uitgestippelde route. Samen met onze huisgenoten en 200 andere mensen zijn we de route gaan fietsen. Mensen nemen muziek mee en al het verkeer wordt stop gezet om te kunnen fietsen! Dit is zo'n vette ervaring en geeft zo'n saamhorigheid.

El jueves was er een concert namens het muziekproject van de stichting. Het was ontzettend leuk om de kinderen te zien optreden nadat zij zo veel geoefend hadden. Tijdens het concert hebben we een hoop cd's kunnen verkopen waarvan het geld naar het muziekproject gaat om van dat geld weer kinderen te kunnen ondersteunen met bijvoorbeeld het beoefenen van een muziek instrument. Het is super mooi om de kinderen te zien groeien en ontwikkelen door het maken van muziek, zo zie je dat dit kan zorgen voor veel zelfvertrouwen.

In het weekend hebben Jimmy en ik Comuna 13 bezocht. Dit is een wijk met veel geschiedenis en behoorde nog niet heel lang geleden tot een van de gevaarlijkste wijken van Medellín. De plek heeft een enorme transformatie doorgemaakt; zo zijn er bijvoorbeeld roltrappen gebouwd om het vervoer in de bergen makkelijker te maken en overal waar je kijkt is schitterende street art te zien. In de wijk zijn scholen geopend, worden cursussen aangeboden en barst het inmiddels van het toerisme. Zo kwamen we enthousiaste dansers tegen en konden we een drankje drinken met uitzicht op deze bijzondere wijk. De verhalen die onze gids Laura vertelde waren indrukwekkend omdat zij in deze wijk is opgegroeid en als geen ander kon vertellen hoe het leven hier was. Het is fijn om steeds meer te weten te komen over de mensen, de geschiedenis en de cultuur om beter te kunnen begrijpen waar mensen vandaan komen.

Met trots heeft de stichting een boek uitgebracht genaamd; De hoogste wijk van Medellín. In dit boek staan verhalen over de families waarvan de kinderen actief zijn bij de stichting. Het boek geeft een goed beeld van de levensomstandigheden van de mensen in Bello Oriente. Wil je het boek kopen? Dan steun je de stichting en kunnen er met dat geld weer veel kinderen gesteund worden om te werken aan een betere toekomst! Hieronder het email adres om het boek te kunnen bestellen!

Info@childrenofmedellin.com

Un abrazo,

Jessy

• 08 April 2022 - 06:32

Sabine:

Super leuk geschreven Jessy! Je mag zeker trots zijn, niet alleen op je hardloopprestaties maar al je energie en inzet op de stichting!

• 09 April 2022 - 18:05

Dorothe Feuth:

prachtig, wat een belevenis om zo het land en de mensen te leren, geniet ervan xx

• 09 April 2022 - 19:21

Toos.van.leeuwen.tvl@gmail.com :