Poco tiempo y muchas cosas por descubrir - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Jessy Hooghuis - WaarBenJij.nu Poco tiempo y muchas cosas por descubrir - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Jessy Hooghuis - WaarBenJij.nu

Poco tiempo y muchas cosas por descubrir

Door: Jessy Hooghuis

Blijf op de hoogte en volg Jessy

29 Juni 2022 | Colombia, Medellín

Mijn moeder en onze beste vriendin Kristel zijn naar Colombia gekomen om een beetje mee te proeven van ons leven hier, de cultuur en om samen te zijn. We hebben verschillende dingen ondernomen. We hebben een transformatie tour gedaan wat erg interessant en indrukwekkend was. Elke dag als ik onderweg ben naar mijn stage kom ik met de metro langs een wijk, deze wijk is gebouwd op vuilnis. Hier hebben wij de transformatietour gedaan en om door te wijk te lopen en te leren over de geschiedenis is erg imposant. De tour werd gegeven door een gids en een vrouw die opgegroeid is in deze wijk en doordat zij erbij was konden we ons echt goed inleven hoe het leven hier was. Zo vertelde ze dat zij tien jaar op de vuilnisbelt heeft gewoond en dat het vuilnis voor hen als een geschenk uit de hemel kwam. Zo vond zij eten en geld in het afval om te kunnen overleven en is ze uiteindelijk van dat geld naar school gegaan. Uiteindelijk heeft zij haar opleiding afgerond en zet zij zich in voor de gemeenschap van die die buurt. Een vrouw zoals zij blijft me erg bij omdat ze de hulp die ze kreeg van mensen nooit zal vergeten. Ze vertelde daarom hoe belangrijk het is wat voor werk wij hier doen en dat wij geen idee hebben wat voor verschil we in iemand zijn leven kunnen maken, wat heel hartverwarmend is.

Naast allerlei leuke dingen in Medellín zijn we ook naar het noorden gevlogen en hebben we Santa Marta en Minca bezocht. In Santa Marta hebben we heerlijk van het strand genoten bij Taganga. We hadden supermooie slaapplekken waarvan onze slaapplek in Minca midden in de jungle was. De reis ernaartoe voelde als een groot avontuur. We zaten in een jeep en iedere keer als we dachten dat we er waren gingen we nog een beetje verder de jungle in en hoger de bergen in. We hebben genoten van de mooie omgeving en hebben een wandeling gemaakt langs watervallen en de natuur.

Tot slot hebben we een busreis gemaakt naar het plaatsje Salento. In Salento staan veel schitterende waxpalmbomen, dit zijn de hoogste palmbomen van de hele wereld! Naast het bezoeken van de Valle de Cocora hebben wij een mountainbiketour gedaan. Tijdens de mountainbiketour hebben we genoten van honderdduizenden waxpalmen waar we gingen picknicken met fantastisch uitzicht. Op de weg terug werd het donker en zijn we in het pikkedonker door de natuur gefietst. Ik kan je vertellen, overal zat modder, we waren zeiknat en weer een avontuur rijker. Salento is een heel leuk en gezellig dorpje waar veel huizen gekleurd zijn en waar een boel gezelligheid te beleven is op straat.

Na het vertrek van mijn moeder en Kristel is onze laatste maand in Medellín ingegaan. Jimmy en ik zijn bezig met het afronden van onze laatste studieopdrachten. Zo hebben we na onderzoek een seksuele voorlichting opgesteld voor de jongeren van 16 en 17 jaar oud voor het project van Caminos al Maximo. Samen met de psycholoog van de stichting gaan wij de seksuele voorlichting geven en deze voorlichting wordt toegevoegd aan het huidige programma.

Voor de laatste weken zijn wij verhuisd naar het centrum van de stad samen met onze twee Duitse vrienden. Hier verblijven we de laatste tijd van Medellín. De komende weken staan in het teken van afronden en afscheid nemen.

Ben je geïnteresseerd en wil je maandelijks op de hoogte gehouden worden met de nieuwsbrief van de stichting? Dat kan! Laat je e-mail achter bij: sabine@childrenofmedellin.com en je krijgt maandelijks een nieuwsbrief met het nieuws van de afgelopen maand!

Saludos,

Jessy

• 29 Juni 2022 - 20:48

Debbie Dekkers-Stas:

Waauw wat een verhaal en een berg memory's nemen jullie weer mee in je rugzak. Je kunt vanuit hier moeilijk geloven hoe het leven is op andere plaatsen, waar je nog nooit bent geweest. Helemaal daar waar het economisch niet zo goed gaat als hier, en niets vanzelf sprekend is. Je moet een flinke dosis lef, inzet, en liefde hebben om zoiets te kunnen doen. Ik ben trots dat mijn nicht(jes) deze eigenschappen heeft (hebben), en dat jullie de wereld en stukje mooier maken op plaatsen waar het hard nodig is. Alleen maar liefde voor jullie!!

• 03 Juli 2022 - 17:01

Sabine:

• 05 Juli 2022 - 20:51

Toos.van.leeuwen.tvl@gmail.com :

Jij schrijft echt lekker leesbaar he!.
    Wat leuk dat je moeder geweest is. ( zou ik ook gedaan hebben hoor als ik je moeder was) Die haar de groetjes van mij.
    Nog maar n maand, die tijd vliegt wel te hard.
    Ik ga bijna weer kamperen met m'n caravannetje, niet in Leiden, maar ik kijk er wel naar uit.
    Lieve groet van mij.