First impression - Reisverslag uit Makuyu, Kenia van Jessy Hooghuis - WaarBenJij.nu First impression - Reisverslag uit Makuyu, Kenia van Jessy Hooghuis - WaarBenJij.nu

First impression

Blijf op de hoogte en volg Jessy

15 September 2014 | Kenia, Makuyu

Zaterdagochtend 13 september zagen we ons project voor het eerst in het daglicht. Het project is net een klein dorpje, heel mooi en iedereen is super aardig!

We begonnen de ochtend om 6:30 in de kerk met een dienst, het was best lastig om zo vroeg op te staan terwijl we nog best moe waren van onze reis. Eenmaal in de kerk waren we blij dat we naar de dienst gegaan waren, ze zongen vrolijke liedjes. In de kerk zagen we ook voor het eerst de kinderen van het project, alle kinderen keken ons aan en fluisterde naar elkaar dat ze naar ons moesten kijken.

Na de kerkdienst hadden we even tijd voor onszelf en om 7:30 uur gingen we ontbijten, dat is trouwens iedere dag om die tijd (behalve op zondag). We eten samen met de Fathers, we zitten aan een tafel waar een ronde schijf op staat met allemaal eten, je kan die schijf rond draaien zodat je het eten voor je krijgt wat je graag wil, dat is zo leuk! Toen we klaar waren met eten kregen Anita en ik een rondleiding over het project, op het project zijn veel faciliteiten: twee technische scholen, twee Sister huizen, een medische post + een apotheek, een moestuin, een kindercrèche, een kerk, een kapel, een Father huis, slaapplaatsen voor kinderen en speelplaatsen.
Het terrein is heel netjes en iedereen op het project heet ons heet ons welkom met ''karibu'', dat betekend welkom in het Swahili. Doordat iedereen zo aardig is voel ik me nu al thuis in Makuyu.

We wonen trouwens op een plek op het project waar de kinderen niet mogen komen. Voordat we hier heen kwamen dachten we dat we allebei een aparte kamer zouden krijgen, toen we de deur opende bleek dat wel iets anders te zijn.. We slapen samen op een klein kamertje en we hebben een klein badkamertje, klein maar fijn zullen we maar zeggen! Anita en ik hebben onze klamboes opgehangen en door al onze spulletjes begint het echt op een huisje te lijken. We zijn allebei niet zo netjes dus ons kamertje ligt gezellig vol met allemaal spullen overal.

Omdat het de eerste week is krijgen we nog niet gelijk allemaal taken die we moeten doen, we mogen vooral even wennen aan de cultuur, het project en het land. Het is wel fijn om zo alles even te laten bezinken en er nog niet zo veel van je verwacht wordt. Samen besloten we om even wat te gaan wandelen over het project en buiten het project. We waren nog geen 5 minuten aan het lopen en we zagen een klas buiten zitten, we liepen er langs en we stelde ons voor. De lerares zei tegen ons dat we welkom waren om erbij te zitten, dit deden we dan ook. Ze gaf les over het geloof, het is bijzonder om mee te maken hoe ze hier met het geloof omgaan. De kinderen keken me allemaal met grote ogen aan en voelde aan mijn haar. Later leerde ik een meisje het Nederlandse liedje ''papegaaitje leef je nog'', binnen 1 minuut stonden er 25 kinderen om ons heen en te kijken hoe ik dat deed. Ieder kind was geïnteresseerd en stelde allemaal vragen.

Nadat ik de les had bijgewoond liep ik verder naar de kerk waar we konden helpen met het versieren van de kerk. Anita had mooie bloemstukjes gemaakt en ik mocht helpen met de tafel aankleden.

Wat een grap, het was zondag en Anita en ik stonden met ons goeie gedrag om 6:00 uur op zodat we naar de dienst in de kerk konden gaan van 6:30, die ochtend zeiden we nog tegen elkaar dat we ons bed niet uit konden komen. Samen liepen we naar de kerk toe, de hele kerk was leeg.. Het bleek dus dat de kerkdienst op zondag pas om 9:30 is.. Anita en ik hadden er geen problemen mee en we doken gelijk ons bed weer in!
Om 9:30 gingen we opnieuw naar de kerk, dit keer een heel ander gezicht dan om 6:30. De hele kerk zat vol met mensen, ik denk wel een stuk of 200. Alle kinderen van het project waren heel mooi gekleed en stonden klaar in rijtjes voor de dienst. Toen de dienst begon wisten Anita en ik niet wat ons overkwam. Het moment wat wij daar hebben beleefd is onbeschrijfelijk, wat ging er op dat moment door me heen, WAUW! Heel de kerk zong mooie vrolijke liedjes, alle kinderen waren aan het dansen. Het voelde zo intens, het voelde alsof we verbonden waren met iedereen die daar in de kerk zat. Kippenvel van blijdschap, tranen over mijn wangen van geluk. Ik heb me in mijn leven nog nooit zo diep van binnen gelukkig gevoelt als dat moment. We genoten van de kerkdienst, het was prachtig! Het was trouwens wel een lange zit, het was een dienst van 3 uur.

Na de dienst nam Giovanni (een vrijwilliger) ons mee naar het dorpje Makuyu wat ongeveer 2 kilometer lopen is. Onderweg zwaaide ieder kindje naar ons en alle mensen uit het dorp wisten onze naam. Iedereen riep ons en vroeg hoe het met ons ging, dat geeft je echt een ''thuisgevoel''. We liepen door de hoofdstraat van Makuyu, daar staan allemaal kleine hutjes en dan staan er boven bordjes met ''hotel''. De straat is armoedig en het is best heftig om te zien hoe iedereen daar leeft. Op de terugweg liepen we langs een gezin dat sugarcane maken, het lijkt op bamboe en je kunt dit eten. Je moet er goed op kauwen en dan komt er zoet sap uit, mmmm dat is super lekker!

Samen met Father Ruben, Giovanni en Anita liepen we naar een prachtig meer toe, het was ver lopen maar zeker weten de moeite waard. De natuur is hier zo mooi, we zagen kleine aapjes lopen! Jullie denken misschien dat er hier geen bier is maar we hebben ons eerste bier hier op en het smaakte super, we hadden alle vier 0,5 liter en daar betaal je 80 cent voor, zo goedkoop! Oh btw, tijdens het schrijven van deze blog springt de stroom weer aan, die valt een paar keer op een dag uit.
Toen we terug wilde gaan naar het project besloten we een taxi te nemen, we betaalde met 100 Kenian Shilling, dat is 1 euro ze werden boos omdat ze nog meer geld wilde, het was een gevecht om 40 cent..

18:00 uur is er in de kapel van de Sisters een dienst, we waren uitgenodigd dus we gingen daarheen. Deze dienst was totaal anders dan in de grote kerk, dit was een dienst met heel veel stilte, ook mooi om mee te maken. Toen de dienst afgelopen was deelde Anita en ik stroopwafels uit aan alle Fathers en Sisters, die hadden we mee genomen als dank dat we hier welkom zijn. Ze waren erg dankbaar en vonden het allemaal super lekker!

Iedere dag wordt ons eten klaargemaakt door Beatrice, ze kan super lekker koken! Omdat we hier mogen smullen van haar kookkunsten hebben we voor haar en de Fathers stamppot gemaakt weer iets typisch Hollands, ze waren aan het smullen.

''Een mens heeft succes als hij 's ochtend opstaat 's nachts slaapt en daartussen doet wat hij wil doen''.

Liefs Jessy


  • 15 September 2014 - 20:33

    Laury:

    wauw mooi jess! ik ben wel heeeel benieuwd wat er dan allemaal voor eten ligt op die ronddraaiende plaat :D

  • 15 September 2014 - 20:44

    Lidy:

    Hee Jessy! Wat leuk om te lezen allemaal.
    Heel veel plezier en succes!
    Liefs, Lidy

  • 15 September 2014 - 20:52

    Manouk:

    Waaaauuuw wat een avontuur. Nu al. En dan ook nog eens na zo een lange en vermoeiende reis. Jeetje hè.
    Gaaf hoor. Maak je ook snel eens fotos ben zo benieuwd hoe het er uit ziet.
    heb echt het idee dat het er zo uit ziet als dat programma in de rimboe.

    Xxxxxjes
    ps wees blij dat je daar lekker zit. Mmz op roc was helemaal niks.
    ben gestopt en doe nu de opleiding op id college in Katwijk.

    Loveyou

  • 15 September 2014 - 21:17

    Chiara:

    Lieve Jessy,

    Wat een belevenis wat jullie samen mee maken zeg!!

    Je kan zo mooi schrijven, ik zie het gewoon voor me!!

    Ik blijf je volgen.

    Succes veel liefs, chiara






  • 16 September 2014 - 09:49

    Miranda Hooghuis:

    Wat fijn om te lezen en zien dat je zo happy bent!!
    Succes Dames xxx

  • 16 September 2014 - 14:43

    Tante Tiny:

    Hoi Jessy
    Super de puper.
    Geweldig ,wat een mooi verslag.
    En wat een ervaringen al.
    Ik zou zo even willen komen kijken.
    Het lijkt me geweldig.
    Succes verder en ik blijf je volgen.
    Lieve groetjes tante Tiny xxx

  • 16 September 2014 - 17:34

    Jos VanMoorst:

    Jambo Jessy,

    Wat een leuk verslag heb je geschreven en wat hebben jullie al veel indrukken opgedaan.
    In gedachten zie ik het beeld een beetje voor mij temeer omdat ik de sfeer een beetje ken. Er wordt zo tegen je op gezien door de bevolking en jullie blanke huid.
    En dit is pas het begin!!!!
    Geniet hier van, het is een ervaring voor altijd.

    Kwaheri, Jos
    oftewel goodbye

  • 16 September 2014 - 18:37

    Lianne:

    Leuk om te lezen! Veel plezier :D

  • 16 September 2014 - 22:19

    Gerrie:

    Hoi Jessy,

    Wat een genot om te lezen!
    Je schrijft ook zo bijzonder.
    Jullie gaan nog veel meer meemaken en wij mogen via deze blog meegenieten.

    Liefs Gerrie en Paulien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Makuyu

Jessy

Actief sinds 13 April 2014
Verslag gelezen: 502
Totaal aantal bezoekers 107328

Voorgaande reizen:

01 Februari 2022 - 31 Augustus 2022

Colombia

08 November 2016 - 30 Maart 2017

Buitenlandstage in Malta

15 Maart 2016 - 19 Maart 2016

ID College naar Bosnie

10 September 2014 - 10 Maart 2015

Kenia

Landen bezocht: