De eerste week - Reisverslag uit Malta, Malta van Jessy Hooghuis - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Malta, Malta van Jessy Hooghuis - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Jessy Hooghuis

Blijf op de hoogte en volg Jessy

04 Februari 2017 | Malta, Malta

Na ons eerste nachtje slapen hebben we met z’n 3en de bus gepakt naar de hoofdstad Valletta. Wat een prachtige stad! Uitzicht op de haven, hele schattige steegjes, mooie gebouwen, de sfeer en om natuurlijk niet te vergeten; heerlijk eten.
We zijn ook naar kanonnen toe geweest, deze worden iedere dag om 12:00 uur afgevuurd dit is om de geschiedenis te herdenken.

Met onze huisgenoten kunnen we het super goed vinden. We chillen bijna iedere avond samen en we hebben veel lol. Zo zijn we ook met drie huisgenoten; Hannah, Amira en Siena naar het stadje Balluta bay gelopen. De weg er naar toe was genieten met een heerlijk zonnetje. We genoten van het uitzicht, aten een ijsje en zijn even een winkelcentrum ingegaan. Als je uitkijkt over het water kun je Valletta zo aan de overkant zien.

Onze stageplaats Marina Palace Home is gelegen aan een haven. We kunnen in 15 minuten lopen naar onze stage en ook daar genieten van een super mooi uitzicht. Jimmy, Maaike en ik lopen stage op dezelfde plek en zelfs een van onze huisgenoten loopt hier stage. We lopen stage met ouderen mensen, een verzorgingshuis ziet er hier wel even anders uit dan bij ons. Ze slapen met meerdere mensen op een kamer en er zijn 4 ‘’care takers’’ op 100 mensen.
Toen we in Nederland waren was ons verteld dat we maandag zouden beginnen met onze eerste stagedag, toen we opgehaald werden van het vliegveld had Tiffany (ons contactpersoon) ons verteld dat onze eerste dag woensdag zou zijn. Na een paar dagen kregen we een mail dat onze eerste stage donderdag zou zijn en toen we donderdag om 11 uur op onze stage waren was degene die ons zou begeleiden vrij dus konden we vrijdag echt beginnen met onze stage! Tenminste dat dachten we.. Kristie was weer niet aanwezig op vrijdag dus we kregen een rondleiding van Siena (onze huisgenoot) door het gebouw. Na de rondleiding kregen we van de ‘’care takers’’ eten in ons handen geduwd en werd ons verteld dat we naar een kamer moesten gaan om de mensen eten te geven. Zonder ook maar enige informatie stond ik daar met een bord soep in mijn hand in een kamer van een oud vrouwtje dat in bed lag. Ze was zo dankbaar dat ik haar de soep kon geven, al voelde het nog wel een beetje ongemakkelijk aan.

Hier in Malta is alles super makkelijk te bereiken via de bus. Je kan voor 1,50 een buskaartje kopen en die is dan voor 2 uur geldig. Je kan dus zo voor heel weinig geld het eiland over reizen. Verder rijd het verkeer hier aan de andere kant van de weg dus dat is af en toe nog een beetje onwennig.

Iets typisch Maltees is Pastizzi. Het is een klein hartig taartje van bladerdeeg en je hebt ze in verschillende smaken zoals bijvoorbeeld met; kaas, groenten, kip etc. Er zit een winkeltje vlak bij ons appartement dus hier zullen wij vast nog veel gebruik van maken. Het is namelijk erg lekker en goedkoop.

Met z’n 3en hebben we de bus gepakt naar Marsaxlokk dit is een traditioneel vissersdorpje, we hebben hier lekker langs het water gelopen waar allemaal traditionele vissersbootjes in het water liggen. Deze zijn ook geschilderd met geluk ogen op de voorkant om ze te beschermen tegen het kwade. Na de wandeling hebben we nog genoten op een terrasjes met een lekker zonnetje.

Ook het uitgaansleven hier in Malta hebben we ontdekt. Vlakbij ons appartement kunnen we een nachtbus nemen naar het dorp St. Julians, dit is de bekendste plek om uit te gaan in Malta. Met onze huisgenoten zijn we naar dit dorp gegaan en zijn met z’n alle uitgegaan. Het was overal echt super druk en we zijn erg veel Nederlanders tegen gekomen die hier zijn voor hun studie/stage. Een geslaagde avond!

• 04 Februari 2017 - 14:00

Toos:

Ohh wat klinkt dat allemaal leuk!! Ik wil zooooo graag komen, maar ze zitten nog steeds te steggelen om toestemming te geven. Lieve groetjes van mij

• 05 Februari 2017 - 09:18

Eric:

Hè die Jes, dat klinkt allemaal wel heel erg goed, jullie genieten er duidelijk van met z'n allen.
    heel veel succes en plezier nog daar en doe ze de groeten van mij!

• 05 Februari 2017 - 10:57

Dorothe Feuth:

Lekker hoor xx het klimaat het uitzicht, leuk dat je jullie het zo leuk hebben met die Amerikanen
    Succes met je stage xx

• 06 Februari 2017 - 12:41

Ploni:

Goed verslag, jammer dat er geen foto s bij zijn. :-)
    Hier alles goed.

Geniet en gr Ploni